Pazartesi, Mayıs 05, 2014

AYHAN IŞIK'I SAYGIYLA ANIYORUZ !




Ayhan Işık

Vikipedi, özgür ansiklopedi
Ayhan Işık
Genel bilgiler
Doğum adıAyhan Işıyan
Doğum5 Mayıs 1929
İzmir
Ölüm16 Haziran 1979 (50 yaşında)
İstanbul
Uyruk Türkiye
Evlilik(ler)iGülşen Işık
ÇocuklarıSerap Işık
Meslek(ler)Sinema oyuncusu, yapımcı, yönetmen, senarist, ses sanatçısı ve ressam.
Etkin yıllar1951-1979
Ayhan Işık (asıl adı Ayhan Işıyan) (d. 5 Mayıs 1929İzmir; ö. 16 Haziran 1979İstanbul). "Taçsız Kral" lakaplı Türk sinema oyuncusu, yapımcı, yönetmen, senarist, ses sanatçısı ve ressam.

Hayatı[değiştir | kaynağı değiştir]

İlk yılları[değiştir | kaynağı değiştir]

Altı çocuklu bir ailenin son çocuğu olarak İzmir'in Konak ilçesinde dünyaya gelir. Altı yaşındayken babasını kaybeden Işık, öğreniminin bir kısmını İzmir'de bir kısmını ise abisinin üniversite tahsili için annesi ve kardeşleri ile geldikleri İstanbul'da tamamlar.

Eğitimi[değiştir | kaynağı değiştir]

İstanbul'da ilk önceleri zorlanan Işık daha sonraları kendisini çok güzel bir çevrede bulduğunu verdiği röportajların birinde şu sözlerle anlatır: "Mahir İz okul müdürü, Salah Birsel müdür muaviniydi, edebiyata Rıfat Ilgaz, beden eğitimine Vefalı Kör Galip, coğrafyayaAkbaba Celal geliyordu. Daha ne isteyebilirdim ki..." Buradaki okul arkadaşlarından bazıları senarist Safa Önal, karikatürist Ferruh Doğan ve ressam - karikatürist Semih Balcıoğlu'dur. Daha sonra girdiği Güzel Sanatlar Akademisi Resim Bölümünde Bedri Rahmi Eyüboğlu'ndan dersler alan Işık, buradaki dönem arkadaşlarıyla ise On'lar Grubu'nda yer alır. Amacı Doğu-Batı sentezini Türk resminde yaratmak; “Halk Sanatı Kaynaklarına Eğilmek”, tekniği ise “Renkçi ve Lekeci” olan grupta dönem arkadaşlarından Fikret OtyamAltan ErbulakRemzi RaşaAdnan VarıncaNedim GünsürOrhan PekerTuran Erol ve liseden beri dostları olan Semih Balcıoğlu ile Ferruh Doğan'la yer alır. Verdiği röportajların birinde daha çok empresyonizmakımının etkisinde kaldığı söyleyen ve bu anlamda da en çok Claude Monet'ten etkilendiğini belirten Işık, Akademi öğrenimi sırasında bir süre Bab-ı Ali'de ressam olarak çalışır fakat 1952 senesinde Yıldız Dergisi'nin açtığı yarışmaya girmesiyle resim hayatındaki geri planına itilerek sinemaya doğru yönelişi başlar. Yarışmayı birincilikle kazanarak sinemaya geçer. Bir sene sonra, 1953 senesinde ise Güzel Sanatlar Akademisi'den mezun olur.

Kariyeri[değiştir | kaynağı değiştir]

İlk filminde şair, senarist ve yönetmen Orhon Murat Arıburnu ile gerçekleştirdiği çalışmanın ardından, ikinci filminde Türk Sineması'nda Geçiş Dönemi'ni bitiren ve Sinemacılar Dönemi'ne giriş yapıtı olarak kabul edilen Ömer Lütfü Akad'ın Kanun Namına filmiyle büyük ün kazanır. Yaşamının ilerleyen dönemlerinde resim çalışmalarına ara ara devam etse de sinema artık birinci önceliği haline gelmiştir. Ömer Lütfü Akad ile 1950'lerde İngiliz Kemal karakterini oynayarak İngiliz Kemal Lawrense KarşıKatilÖldüren ŞehirVahşi Bir Kız SevdimKardeş Kurşunu filmlerini, Atıf Yılmaz ile Şimal Yıldızı, Osman Seden ile de 1957'de Bir Avuç Toprak filmini yapan Işık 1959 yılında Hollywood’a giderek şansını bir de orada denemek ister. Fakat buradaki filmlerde çalışamaz. Bunun nedeni sorulduğunda da : Benim gibi orada 5000 kişi sıra bekliyor. Ayrıca çok da marifetleri var. Zıplayıp havada iki takla atıyorlar. Hem de ana dilleri gibi İngilizce konuşuyorlar. Bize orada ekmek yok. diyerek açıklayan Işık, 60'ların başında Vedat Türkali'nin senaryosunu yazdığı Otobüs Yolcuları filmiyle Yeşilçam'a dönüş yapar. Arkasından Akad ile son çalışması olacak olan ve Orhan Kemal'in bir romanından yine Vedat Türkali'nin senaryolaştırdığı Üç Tekerlekli Bisiklet filmini çevirir. Işık yine bu dönemlerde çevirdiği Küçük Hanım seri filmleri ile de halk tarafından oldukça beğenilir ve devam eden dönem içerisinde ' Taçsız Kral ' ünvanını kazanır.1970’ li yıllarda yeni bir moda rüzgarıyla film yıldızları peş peşe sahneye çıkmaya, plaklar doldurmaya başlar. Kendisi de bu modaya uyar ve Münir Nurettin Selçuk'tan dersler alarak Klasik Türk müziği dalında sahneye çıkar ve bir tane 45'lik plak doldurur. Birçok tarzda, yeteneğiyle göz doldurmayı başaran Işık sinemada dram , politik , romantik ,komedi , macera ve diğer tarzlarda örnekler sunar. 140 kadar film çevirir. 1975’den itibaren yapımcı, yönetmen ve senarist olarak Türk sinemasına katkıda bulunan Işık bu senelerde İtalyan yapımcılarla yaptığı ve başrolünü de Klaus Kinski ile paylaştığı La Mano Che Nutre La Morte ve Le Amanti Del Mostro filmlerini yapar. Filmler İtalya'da veAvrupa'nın bazı ülkelerinde vizyona girer fakat Türkiye'de sansüre uğrar ve türk seyircisiyle hiçbir zaman buluşamazlar.

Vefatı[değiştir | kaynağı değiştir]

13 Haziran 1979'da İstanbul'da yazlık evinin balkonunda uzun süre güneş altında kalmasının yol açtığı ani tansiyon artışı, ve tansiyon artışının tetiklediği anevrizma rüptürü sonucubeyin kanaması geçiren Işık, hastaneye kaldırılsa da kurtarılamaz ve üç günlük koma sürecinin sonunda 16 Haziran 1979'da yaşama veda eder. Zincirlikuyu Mezarlığı'na gömülür.

Oyuncu hakları üzerine[değiştir | kaynağı değiştir]

Ayhan Işık ile ilgili belki de en belirleyici unsurlardan olan ve bu anlamda bahsedilmeyi bir hayli hak eden bu konuya dair verdiği demeçlerin birinde şunları söyler:
''Türk sinemasının Batı ülkelerindeki çağdaş sinemacılık düzeyine çıkabilmesi için, her şeyden önce ayrıntılı bir 'Sinema Kanunu' gereklidir. Bu kanun, profesyonelce sinema yapmaya ehil sahibi kişilerin kimler olduğunu, bunların karşılıklı hakları ve yükümlülüklerini madde madde tanımlamalıdır.
Kanunla birlikte bir de 'sendika' ve 'sigorta' konusu ortaya çıkacaktır. Bunlar da mutlaka devlet eliyle çözüme kavuşturulmalıdır. Sendika üyeliği ve sigortalandırma sayesinde bütün sinema emekçilerimizin hayatları garanti altına alınacaktır. Gözlerimizi Batı ülkelerine, özellikle de ABD'ye çevirdiğimiz zaman bu konudaki birikimlerin bu yönde olduğunu görüyoruz.
1958'de Hollywood'a gittim, orada yaklaşık bir yıl boyunca bizim mesleğin ne tür kurallara bağlı olarak yürütüldüğünü gözlemledim. Dışarıda film oyuncularına emekleri karşılığında vadeli senetler vermek gibi tuhaf uygulamalar yoktur, çalışma ve dinlenme saatleri titizlikle kontrol altına alınmıştır. Sendika bütün çalışmaları denetler, piyasada hak ihlali yaratacak işlerin yapılmasına engel olur.
Eğer ki Yeşilçam'ın gelecekte genç insanları acımasızca yiyip yutan dev bir sömürü mekanizmasına dönüşmesini istemiyorsak, ne yapıp edip bir 'Sinema Kanunu' çıkartmalı, ciddi bir sendika kurmalı ve bütün personelin daha mesleğe ilk adımını atar atmaz sigortalandırılması için gereken kanunî baskıyı işverenler üzerinde kurmalıyız. Ben kendi adıma film setlerinin bu ülkede hem oyuncular, hem yönetmenler, hem de diğer teknik elemanlar için birer zulüm çekme yeri değil de profesyonel bir iş sahasına dönüşmesi için elimden her ne gelirse yapacağım. Sinemacılık asla modern bir kölelik sistemine dönüşmemelidir. Sinema bir sanat, sinemacı da bir sanatçıdır; buna yakışır muamele görmelidir.''
Işık'ın kariyeri boyunca ilke edindiği çalışma prensipleri Yerli Film Sektörü içerisinde prodüktörlere karşı kazanılmış ilk önemli olgudur. 1950'lerin başında başlayan kariyeriyle Türk Sineması'nda yer alan ve özellikle 1963'te aktör dostu Suphi Kaner'in Prodüktör Cemiyeti'nin bildirisiyle bilinçli ve organize bir şekilde işsiz bırakılmasıyla intihara sürüklenişi sonrasında, daha da katılaşıp netleşen bu prensiplerde sette çalışılacak başlangıç ve bitiş saatlerinin belli olması, pazar günü hiçbir surette çalışılmaması, sete belli saatlerde doyurucu ve kaliteli yemek getirtilmesi, sözleşmede belirtilen çalışma gün sayısında artış olduğunda oyuncuya ve teknik personele mutlaka ekstra ödeme yapılması, kalabalık ve tehlikeli setlerde doktor-ambulans bulundurulması, bir oyuncunun filminin galasına katılıp katılmamaya kendisinin karar vermesi gibi diğer temel konular da güvence altına alınmaktaydı. Bu prensipleriyle kariyerinin en başından beri prodüktörlerce tepki toplayan ve A-kalite filmlerin dışında bırakılmaya çalışılıp bu anlamda da çoğunlukla başarılı olunan Işık'a karşı yeni ve koşulsuz çalışılabilecek rakiplerin yaratılması adına özellikle 1960'lar'ın ilk yarısında dönemin ünlü dergilerinin düzenlemiş olduğu yarışmalarla sinemaya yeni isimler kazandırılır. Ne var ki 1950'ler ve 1960'ların da ilk yarısı gibi diyebileceğimiz önemli bir süreç boyunca halkın ilgisi nedeniyle prodüktörlerce ekarte edilemeyen Işık'ın, starlık sisteminde edindiği konumun da kendisine verdiği güçle oyunculuk haklarına kazandırdığı bu edinimler kendisinden sonra gelecek birçok oyuncu için de mihenk taşı olur, örnek alınarak Türk Sinemasında bu kazanımların yaygınlaşmasına öncülük eder.

Ressamlığı[değiştir | kaynağı değiştir]

Ayhan Işık "Güzel Sanatlar Akademisi"nin grafik bölümünde resim eğitimi almıştı. Akademide Semih Balcıoğlu ile sınıf arkadaşı olduğunu da bir röportajında belirten belirten Işık[1]., henüz sinemaya geçmeden önce dönemin bazı çocuk dergileri ve Türkiye Yayınevi'nin çıkarttığı çeşitli yayınlar için çizdiği karikatürler ve çizgi romanlarla profesyonel olmuştu.ABD'ye yerleşip orada otomobil tasarımları çizmeyi de düşleyen Ayhan Işık'ın 1950'lerden itibaren resimlediği ve yazdığı bir takım aşk romanları Yeni İstanbul Gazetesi'nde çizgi roman tefrikaları halinde günlerce yayımlandı. Bu resimli romanlardan biri de 1966 yılında aynı gazete tarafından derlenip albüm haline getirilerek yayımlandı. "Aşka İnanmıyorum"adlı bu çizgi roman albümünün kapağında Ayhan Işık'ın bir fotoğrafı yer almaktadır. Bu fotoğrafın aşk romanının konusuyla bir ilgisi yoktu, ama yayınevinin artık ünlü bir sinema oyuncusu olan Ayhan Işık'ın ününden yararlanmak amacıyla bu fotoğrafı kullandığı açıktır[2][3].

Türk Sineması Üzerine[değiştir | kaynağı değiştir]

Yazar, sinema eleştirmeni ve gazeteci Agah Özgüç'ün 1973 yılında kendisiyle yaptığı röportajdan bazı kısımlar:

En Sevdiği Filmi[değiştir | kaynağı değiştir]

En Sevdiği Yönetmen[değiştir | kaynağı değiştir]

En Sevdiği Filmler[değiştir | kaynağı değiştir]

Tarih Sırasıyla[değiştir | kaynağı değiştir]

Önemli filmleri[değiştir | kaynağı değiştir]

Kronolojik sırayla tüm filmleri[değiştir | kaynağı değiştir]

YılFilmRol
1951Yavuz Sultan Selim ve Yeniçeri HasanYeniçeri Hasan
1952İngiliz Kemal Lawrense KarşıAhmet Esat/İngiliz Kemal
Kanun NamınaNazım Usta
1953Kanlı Para
KatilKemal
Vahşi Arzu
Öldüren ŞehirAli
1954Vahşi Bir Kız SevdimYüzbaşı Adil
Şimal YıldızıTeğmen Kemal
1955Kardeş KurşunuOrhan
1956İntikam AleviEkrem
1957Bir Avuç ToprakÖmer
1958Beraber Ölelim
Meçhul KahramanlarOsman
1960Ölüm PeşimizdeBurhan
Devlerin ÖfkesiRüzgar Halil
Kanlı FirarTahir Somyürek
Yangın Var (Eski İstanbul Kabadayıları)Murat
1961Otobüs YolcularıOtobüs Şoförü Kemal
Avare MustafaAvare Mustafa
Ya O Ya BenSamim
Küçük HanımefendiÖmer Şahinoğlu
Tatlı GünahFikret
Aşktan da ÜstünBinbaşı Kemal
Sevimli HaydutOsman
1962Üç Tekerlekli BisikletAli
Küçük Hanım Avrupa`daÖmer
Zorlu DamatNecdet/Hasan
Acı HayatMehmet
Allah Seviniz Dedi
Küçük Hanımın ŞöförüÖmer Şahinoğlu
Çifte Nikah
Küçük Hanımın Kısmeti
Rıfat Diye BiriRıfat
Belalı TorunNamık
1963Bahriyeli AhmetBahriyeli Ahmet
Şaşkın BabaKemal
İlk Göz AğrısıTurgut
ŞıpsevdiSuat
Küçük Beyin KısmetiSuat
İki Kocalı Kadın
Kırık Anahtar
Helal Olsun Ali AbiAli
Maceralar KralıErol
Yavaş Gel GüzelimAyhan Kocairfanoğlu
Yaralı AslanAyhan
Ayşecik Canımın İçiOrhan
1964Kral ArkadaşımAyhan Güneş
Hızlı YaşayanlarOrhan
Kanun KarşısındaSelim
Muhteşem SerseriNaci
Öp Annemin EliniTarık
Kadın Terzisi
Halk ÇocuğuAhmet
Katilin KızıAyhan
Koçum Benim
Taşralı KızNecmi
Hızır DedeOrhan
Şahane ZüğürtlerFikret Soylu / Ahmet
Kadın BerberiErol
Şoförler KralıHasan
1965Fişek NecmiFişek Necmi
Namusum İçinMurat
Sevinç GözyaşlarıAyhan Çakmak
Sonsuz GecelerOsman
Yasak Cennet
Kadın İsterseTüccar İrfan Ersoy
Güneşe Giden YolNazmi Özdemir
Kolejli Kızın AşkıAyhan
Tamirci ParçasıDemir
Sayılı DakikalarTarık
Şoförün KızıAyhan Gürhan
1966Allahaısmarladık İstanbul
Vur EmriAli
Kanun BenimOrhan / Tarık
İdam MahkumuAhmet
İstanbul Dehşet İçindeKemal
Siyah OtomobilKenan
Altın Kollu AdamMurat
Katiller de AğlarMurat
Kumarbazın İntikamıMurat Soylu
Aslan Pençesiİsmail Sönmez
Bıçaklar ForaOrhan
1967Demir Bilek
Yalnız Adam
Küçük HanımefendiBülent
Büyük KinÖmer
Krallar ÖlmezAjan Murat
Ölüm SaatiAhmet
Kızıl Tehlike
Beni Katil EttilerAli
Aslan Yürekli KabadayıKara Haydar
Gecelerin KralıKenan
Galatalı MustafaMustafa
Acı GünlerTurgut
Yıkılan GururBülent
1968Erikler Çiçek AçtıOrhan
1969Sevdiğim AdamMurat
Sabah OlmasınAhmet / Orhan
Ayşecik Yuvanın BekçileriMurat
Yılan SoyuOrhan
Tel ÖrgüÖmer
FatoYüzbaşı Kemal
Cingöz RecaiCingöz Recai
Ayşecik Yuvanın BekçileriMurat
Hayatımın ErkeğiFerit Akman / Sedat Çağlayan
Karlıdağ`daki AteşYusuf
1970Yaşamak Kolay Değilorhan
Küçük Hanımın Şoförü
Gölgedeki AdamEkrem
Ölünceye KadarNejat
Zindandan Gelen MektupAli
ŞampiyonNihat
Öleceksek ÖlelimAkmeşeli Dinar
Dağların KartalıŞehmuz
Çalınmış HayatMehmet Güler
Bütün Aşklar Tatlı BaşlarMurat
1971Şerefimle YaşarımMurat
Herşeyim SensinAhmet / Feridun
Ölümden KorkmuyorumMurat
Fatoş Sokakların MeleğiMurat
Sezercik Yavrum BenimTarık
Beyoğlu KanunuVedat
1972Büyük BelaMurat
Kanun AdamıKoca Kurt
Kırık MerdivenKemal
Kader YolcularıÖmer
Beyaz KurtMustafa
Oğlum
Yirmi Yıl SonraNazım Usta
1973Kızın Varsa Derdin VarAdnan
Kara HaydarKara Haydar
Ölümün Nefesi (La Mano che Nutre La Morte)Doktor İgor
1975HaşhaşŞahin
HarakiriTayfun
1976Örgüt
Kana KanAli
1977YangınC. Savcısı Selçuk Ünver
1979Ölüm Benimdir

Kaynakça[değiştir | kaynağı değiştir]

  1. ^ "Ayhan Işık -Aşka İnanmıyorum(Kendi çizdiği resimli roman)" (Türkçe). nostalji.anilarim.net. Erişim tarihi: 5 Mart 2012.
  2. ^ "Ayhan Işık - Aşka İnanmıyorum" (Türkçe). alkislarlayasiyorum.com. Erişim tarihi: 5 Mart 2012.
  3. ^ "Ayhan Işık -Aşka İnanmıyorum (Çizgi roman)" (Türkçe). cizgidiyari.com. Erişim tarihi: 5 Mart 2012.

Hiç yorum yok: